AMY FELDMAN

HEART ARTS

23 SEPTEMBER – 29 OKTOBER 2023


RECENSERAD AV
TWO COATS OF PAINT

ENGLISH

Anna Bohman Gallery har glädjen att presentera HEART ARTS, en utställning av New York-baserade Amy Feldman. Utställningen, hennes fjärde på galleriet, består av en serie nya målningar där konstnären fortsätter att utforska dualism i alla dess former, i otaliga varianter av den gråskala som blivit något av hennes signum.

Feldmans skapande både förhåller sig till och förnyar det abstrakta måleriet. De formelement hon i sina målningar återkommer till speglar såväl fysiska som psykiska mänskliga erfarenheter och det finns en stark kroppslig närvaro. Hon erbjuder en projektionsyta för betraktarens egna upplevelser. Konstnärens arbetsprocess är både kontrollerad och det spontan. Hon utgår från studier och skisser och lägger nogsamt ut förutsättningarna för den färdiga målningen. Däremot blir slumpen ett tillåtet element i arbetet med att överföra skissen till den till formatet ofta stora duken. Feldman går aldrig tillbaka, hon målar aldrig över eller korrigerar. Även om arbetet med färgen på duken verkar ske med stor exakthet så har konstnären låtit stundens ingivelse få ta plats. Således blir Feldmans kreativa process en metafor för livet; det går bara att förbereda sig till en viss grad.

Feldman använder kroppen som referens till många av målningarnas olika formelement. Hon söker förenklingen av formen eller rörelsen och ofta räcker den destillerade detaljen av något för att kunna spegla mer komplexa koncept. Konstnärens bilder blir måleriska manifestationer av den abstrakta konstens semantik.

Målningarna är uppbyggda i flera skikt. Feldman har utgått ifrån en uppförstorad bild av en ogrunderad duks rutnät och genom serigrafiskt tryck överfört bilden till målningen. Det uppförstorade trycket skapar en illusion av djup. Över trycket har hon sedan målat med pensel. I dessa nya verk har Feldman arbetat med flera olika lager av serigrafiska tryck där hon leker med nya klottrade former, med linjer och med fingeravtryck.

Just fingeravtrycket förekommer både som serigrafiskt tryck och som målad detalj. Fingeravtrycket, som en av världens äldsta symboler för signatur eller mänsklig närvaro, är också ett uttryck för det oefterhärmliga och unika. Genom att använda märket efter ett finger, oavsett om konstnären målat det eller framställt det serigrafiskt, närmar sig Feldman filosofiska frågor kring äkthet. Med referenser till Platons Grottliknelse, blir fingeravtrycken till en visuell demonstration av sinnevärlden och idévärlden, där det tryckta märket relaterar till just sinnevärldens bild av fingeravtrycket.

Jolly Squall, 2023, Akryl, silkscreentryck, impasto på duk, 201 x 201 cm
Foto Lance Brewer

 

Living Line, 2023, Akryl, silkscreentryck på duk, 152 x 127 cm
Foto Lance Brewer

LIving Line, Detalj
Foto Lance Brewer

Scrape Scape, 2023, Akryl, silkscreentryck, impasto på duk, 152 x 127 cm
Foto Lance Brewer

Scrape Scape, Detalj
Foto Lance Brewer

Amy Feldman, född 1981 i New Windsor, NY, USA, bor och verkar i New York. Feldman erhöll fick sin Bachelor of Fine Arts vid Rhode Island School of Design, Providence, RI, US (2003) och sin Master of Fine Arts vid Rutgers University, New Brunswick, NJ, US (2008). Hon har mottagit The Joan Mitchell Foundation Grant (2013); The John Simon Guggenheim Memorial Foundation Fellowship (2018); The Pollock-Krasner Foundation Grant (2021). Bland hennes separatutställningar kan nämnas Goodnight Light, Galerie Eva Presenhuber, Zürich, CH (2022), Mothercolor, Eva Presenhuber, New York, NY, US (2021); Counter Ground, Annaellegallery, Stockholm, SE (2018); Nerve Reserve, James Cohan, New York, NY, US (2017); Breath Myth, Blain Southern, Berlin, DE (2017); Psyche Shade, Ratio 3, San Francisco, CA, US (2016); Good Gloom, Corbett vs Dempsey, Chicago, IL, US (2016). Hon har deltagit I flertalet grupputställningar, bland andra This and That: Recent Acquisitions, The Hall Art Foundation, Schloss Derneburg Museum, Derneburg, DE (2018); nonObjectives, Sheldon Museum of Art, Lincoln, NE, US (2017); MCA: DNA, RIOT GRRRLS, Museum of Contemporary Art, Chicago, IL, US (2017); Quicktime, Rosenwald-Wolf Galleryp på The University of the Arts, Philadelphia, PA, US (2017); New York Painting, Kunstmuseum, Bonn, DE (2015); The New York Moment, Musée d’art Moderne, St. Etienne, FR (2014).